Soloensis

Cahaya di Tengah Musibah

Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan perkara kematian dan kehidupan untuk orang ujian yang berada pada tahap terbaik amalnya. Bahan-bahan yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk menyampaikan semua agama. Berdoalah kepada salam disertai boleh kekal terlimpah rahmat carrier kepada Nabi dan keluarga dan kawan-kawannya yang dekat dengan mereka setia untuk menegakkan penghakiman di alam semesta. Amma ba’du.

 

Brother. kasih sayang dan petunjuk Allah untuk mendapatkan rahmat-Nya untuk saya dan anda. Perjalanan hidup kadang-kadang tersandung dan jatuh daripada masalah yang lebih. Kesukaran hidup. Dada seolah-olah menjadi penuh sesak. Bumi supaya penyebaran luas seolah-olah menjadi rapat dengan anda. Adakah keadaan ini boleh mendatangkan kecemasan, O saudara, tidak. walau bagaimanapun, ia akan bersabar. Kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

 

واعلم أن النصر مع الصبر, وأن الفرج مع الكرب, وأن مع العسر يسرا

 

“Dan ketahuilah kemenangan yang sebenarnya seiring dengan kesabaran. seiring Jalan dilihat dengan kesukaran. Dan selepas kesukaran datang mudah. ​​” (Riwayat Abu bin Humaid di dalam Musnad dengan bilangan 636, Ad Durrah As Salafiyyah p. 148)

 

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menerangkan kaumnya bahawa kesabaran adalah seperti sinar kehangatan. Dia memberikan maklumat tambahan di sekitarnya boleh, tetapi sebenarnya berasa apabila haba di dada.

 

Shaikh Al Imam Al Mujaddid Mushlih Muhammad bin Abdul Wahhab rahimahullah ta’ala punca bab dalam Kitab Tauhid berjudul, “Bab Minal Billah iman abu SHABRU” aqdarillah buruk “(Bab: bersabar menghadapi takdir tuhan iman di cawangan Allah).

 

Aziz Shaikh Lusy hafizhahullah ta’ala Sheikh Saleh bin Abdul berkata dalam penjelasannya mengenai satu perkara yang sangat berguna:

 

“Sabar adalah sebahagian daripada memegang jawatan satu perkara yang menarik (dalam agama). Ia juga adalah benar bahawa tidak bahagian yang sangat berharga ibadat. Mereka menduduki niche hati, gerak isyarat lisan dan bahagian-bahagian badan tindakan. Walaupun sifat sebenar perhambaan tidak boleh dicapai tanpa kesabaran. Sesungguhnya solat adalah undang-undang (untuk melakukan sesuatu), atau undang-undang larangan (jangan melakukan sesuatu), atau juga boleh menjadi ujian dalam bentuk musibah kepada Allah untuk hamba sehingga yang ia adalah bersedia untuk bersabar di hadapan beliau.

 

Dan hakikat perhambaan adalah tertakluk untuk melaksanakan arahan dan mengelakkan undang-undang Syariah larangan dan bencana muka pesakit. Mencerminkan bahawa berkhidmat uji oleh Allah Jalla wa ‘ala kepada hamba-forge. Oleh itu, ia boleh diuji oleh agama dan atas perintah nasib. Ujian dengan ajaran agama seperti yang dibuktikan oleh firman Allah Jalla wa ‘ala-Nya Nabi Shallallahu’ alaihi wa dalam Qudsi hadith diriwayatkan oleh Muslim dari “Iyaadh bin Hamaar. Beliau berkata: Rasulullah ‘alaihi wa sallam pernah berkata, “Allah berkata: Sesungguhnya aku telah menyuruh kamu untuk menguji kamu. Dan ujian saya (manusia) dengan anda. “Dan hakikat bahawa misi nabi adalah alaihish shalaatu salaam adalah ujian. Dengan menguji keperluan untuk kesabaran di muka. Ujian yang sama dengan dia, kerana dia menghantar rasul wujud kepada perintah dan larangan.

 

Untuk melaksanakan pelbagai kewajipan tentu, ia mengambil saham kesabaran. Untuk meninggalkan larangan Supplies kesabaran diperlukan. Ia adalah masa untuk berurusan dengan resolusi nasib anda Kaun (menyakitkan) juga mengambil stok kesabaran. Oleh itu, beberapa penyelidik mengatakan, “Sudah tentu, pesakit dibahagikan kepada tiga; Dengan berbuat demikian pesakit taat, pesakit datang jauh menjauhkan dosa dan menerima takdir Tuhan apabila pesakit berasa saya

 

Referensi:

    Apakah tulisan ini membantu ?

    Abu Ubaidillah

    Web Developer, SEO Specialist, Social Media Specialist, Content Writer, Graphic Designer

    View all posts

    Add comment